Stresul crește riscul de complicații. Relaxați-vă!

distres-diabet.jpg

Sănătatea mintală afectează foarte multe aspecte ale vieții cotidiene – modul în care gândiți și ce simțiți, modul în care faceți față stresului, cum interacționați cu ceilalți și alegerile pe care le faceți. O problemă de sănătate mintală poate îngreuna managementul diabetului.

Gândurile, sentimentele, credințele și atitudinea pot afecta sănătatea organismului. Problemele de sănătate mintală netratate pot înrăutăți diabetul, iar problemele legate de diabet le pot agrava pe cele de sănătate mintală. Din fericire, dacă un aspect se îmbunătățește, și celălalt tinde să parcurgă același drum.

Depresia este mai mult decât o proastă dispoziție

Depresia este o afecțiune medicală care provoacă sentimente de tristețe și, adesea, o pierdere a interesului pentru activitățile care altădată vă făceau plăcere. Depresia poate afecta modul în care vă comportați acasă sau la serviciu, inclusiv modul în care țineți sub control diabetul. Iar când acest lucru se întâmplă, crește riscul de complicații ale diabetului, precum boli cardiovasculare sau deteriorare nervoasă.

Persoanele cu diabet sunt de 2-3 ori mai predispuse la apariția depresiei decât persoanele sănătoase. Doar 25- 50% dintre persoanele cu diabet care au și depresie sunt diagnosticate și tratate. Dar tratamentul- terapeutic, medicamentos sau ambele – este, de obicei, foarte eficient. Iar fără tratament depresia se agravează.

Simptomele depresiei pot fi moderate până la severe și includ:

  • sentimente de tristețe sau de ”goliciune” interioară
  • pierderea interesului pentru activitățile favorite
  • mâncatul excesiv sau, din contra, lipsa alimentației
  • neputința de a dormi sau nevoia de a dormi prea mult
  • apariția problemelor în concentrare și luarea deciziilor
  • senzația de oboseală extremă
  • sentimente de deznădejde, iritabilitate, anxietate sau vinovăție
  • apariția de dureri, inclusiv dureri de cap, crampe sau probleme digestive
  • apariția gândurilor suicidare

Dacă credeți că vă confruntați cu o depresie, luați legătura cu medicul imediat. Cu cât depresia este tratată mai devreme, cu atât este mai bine pentru dumneavoastră, deoarece tratamentul determină creșterea calității vieții și îmbunătățește modul în care țineți sub control diabetul.

Stresul și anxietatea

Situațiile stresante – de la ambuteiajele în trafic la provocările îngrijirii diabetului –  fac parte din viață. Puteți resimți stresul ca pe o emoție, precum teamă sau mânie, ori ca pe o reacție fizică, precum transpiratul excesiv, bătăile accelerate ale inimii, etc.

Dacă sunteți stresat, nu vă puteți îngriji la fel de bine ca altădată. Nivelul glicemiei poate fi afectat – hormonii stresului fac ca glicemia să scadă sau să crească impredictibil. Stresul pe o perioadă mai lungă poate duce la alte probleme de sănătate sau le poate agrava pe cele existente.

Anxietatea – sentimente de îngrijorare, teamă sau senzația că sunteți la limita puterilor – reprezintă modul în care organismul reacționează la stres. Persoanele cu diabet sunt cu 20% mai predispuse decât cele sănătoase la apariția anxietății, la un moment dat în timpul vieții. Iar managementul unei afecțiuni pe termen lung, așa cum este diabetul, poate fi o sursă majoră de anxietate pentru unele persoane. Studiile arată că anumite terapii pot funcționa mai bine decât medicamentele împotriva anxietății, însă adesea acestea trebuie combinate. Puteți scădea nivelul de stres și anxietate prin:

  • activități fizice – chiar și o plimbare în pas rapid vă poate calma, iar efectul durează câteva ore
  • exerciții de relaxare, precum medicație sau yoga
  • sunați sau trimiteți un mesaj unui prieten care vă înțelege (nu unuia care vă stresează și mai mult)
  • planificați un timp doar pentru dumneavoastră- luați o pauză de la orice ați face. Plimbați- vă în aer liber, citiți o carte care vă place- orice vă ajută să vă încărcați bateriile.
  • limitați consumul de alcool și băuturi pe bază de cofeină, mâncați sănătos și asigurați-vă că dormiți suficient.

Anxietatea se poate manifesta ca o hipoglicemie sau vice-versa. Poate fi dificil să reucunoașteți cu ce vă confruntați și să luați tratamentul potrivit. Cel mai bine este să verificați nivelul glicemiei și să luați medicamente dacă acesta este scăzut.

Stresul va fi întotdeauna prezent în viața dumneavoastră. Dar dacă vă simțiți copleșit, vă poate ajuta discuția cu un specialist. De asemenea, dacă vă tratați pentru o problemă de sănătate mintală puteți ține mai bine sub control diabetul.

Distresul diabetic

Uneori vă puteți simți descurajat, îngrijorat, frustrat sau obosit din cauza nevoii zilnice de a ține sub control diabetul – ca și cum diabetul vă controlează pe voi, nu voi pe el. Poate vă străduiți prea mult și nu vedeți rezultate. Sau, în ciuda eforturilor depuse, tot apare o complicație a diabetului. Toate aceste senzații copleitoare, catalogate sub numele de distres diabetic, vă pot determina să reluați obiceiuri nesănătoase, să nu mai verificați nivelul glicemiei, chiar să săriți peste programările la doctor. Li se întâmplă multora – dacă nu majorității persoanelor cu diabet -, uneori chiar și după ani de tratament. În oricare perioadă de 18 luni, între 33% și 50% dintre persoanele cu diabet se confruntă cu distresul diabetic, care poate semăna cu depresia sau anxietatea, dar nu poate fi tratat eficient cu medicamente. În schimb, anumite abordări vă pot ajuta:

  • luați legătura cu un medic endocrinolog – cu siguranță înțelege mai bine provocările cu care vă confruntați
  • cereți ajutorul unui educator terapeutic în diabet
  • axați-vă pe rezolvarea fiecărei probleme la momentul ei, nu încercați să vă gândiți la toate în același timp
  • alăturați-vă unui grup de suport în diabet, astfel încât să puteți discuta cu persoane care s-au confruntat cu aceleași provocări și să învățați de la ele.
  • discutați cu medicul dumneavostră dacă vă confruntați cu stresul sau anxetatea.

Sursa: https://www.cdc.gov/diabetes/library/features/mental-health.html

scroll to top