Nu consumați cereale integrale? Iată ce riscați

cereale.jpg

Cercetătorii de la Universitatea de Tehnologie Chalmers din Gothenburg, Suedia, au examinat zeci de mii de indivizi de-a lungul multor ani pentru a înțelege modul în care consumul de alimente din cereale integrale influențează riscul unei persoane de a dezvolta diabet zaharat tip 2.  „Majoritatea studiilor similare cu cele ale noastre au fost efectuate anterior în Statele Unite, unde oamenii folosesc în principal făină din grâu integral”, explică cercetătorul principal, prof. Rikard Landberg.

„Am vrut să vedem dacă există diferențe între soiurile de cereale, deoarece acestea conțin diferite tipuri de fibre dietetice și substanțe bioactive, care s-au dovedit a influența factorii de risc pentru diabetul de tip 2.”  Cu toate acestea, după cum se arată  într-o lucrare recent publicată, toate cerealele integrale obișnuite par să aibă același efect pozitiv de protecție.

Oamenii de știință au lucrat cu date colectate de la 55.465 de participanți la studiul  Danish Diet, Cancer and Healt. Toți participanții aveau vârsta cuprinsă între 50 și 65 de ani, nu aveau diabet la momentul inițial și au fost urmăriți pentru o perioadă medie de 15 ani. Landberg și echipa au descoperit că, în fapt, consumarea oricărui tip de cereale integrale în fiecare zi părea să mențină diabetul de tip 2 la limită.  Mai mult, cei care au raportat că mănâncă cea mai mare cantitate de cereale în fiecare zi – cel puțin 50 de grame, sau aproximativ o porție de terci de ovăz și o felie de pâine integrală – au cel mai mic risc de a dezvolta diabet.

Potrivit specialiștilor, cu cât consumul de cereale integrale pe zi este mai mic, cu atât crește riscul de apariție a diabetului. Studiul a constatat că la cei care au consumat cele mai multe cereale integrale  în fiecare zi, riscul de diabet zaharat a fost cu 22% mai mic pentru femei,  și cu 34% mai mic pentru bărbați, comparativ cu persoanele care au raportat consumul cel mai mic de cereale integrale.

Rezultatele au consolidat recomandările privind dieta necesară pentru prevenirea diabetului, ceea ce sugerează trecerea de la produsele făcute din făină albă la alimentele din cereale integrale. Cercetătorii subliniază faptul că făcând și alte schimbări în dietă, cum ar fi evitarea cărnii roșii, putem, de asemenea, menține diabetul zaharat la limită.

Bogdan Guță

scroll to top