Cetoza: efecte în diabetul de tip 1 și diabetul de tip 2

cetoza-diabet.jpg

Cetoza este un proces natural care apare atunci când grăsimile sunt transformate în energie de către organism – de obicei când acesta nu primește suficientă glucoză (carbohidrați), pentru a asigura corpului energia de care are nevoie.

Exercițiul fizic și scăderea numărului de calorii nu sunt singurele modalități prin care puteți slăbi. Reducerea carbohidraților vă poate ajuta să ajungeți la starea de cetoză, care păcălește metabolismul să ardă mai multe grăsimi. Chiar dacă greutatea scade rapid prin această metodă, să vedem și cât de sănătoasă este.

Obținerea stării de cetoză nu este simplă: trebuie să reduceți drastic consumul de carbohidrați, la cel mult 20- 50 de grame pe zi. Cetoza apare, de obicei, după 3-4 zile de reducere drastică a aportului de carbohidrați. Puteți verifica nivelul corpilor cetonici cu ajutorul testelor speciale. Un nivel normal este sub 0,6 milimoli/litru (mmol/l). Orice creștere indică o stare de cetoză. Semnele cetozei sunt: scăderea în greutate, pierderea poftei de mâncare, creșterea energiei (chiar dacă aceasta poate scădea în primele săptămâni de dietă), halitoză (respirație urât mirositoare), constipație sau diaree.

Cetoacidoza diabetică

Limitarea aportului de carbohidrați este crucială în diabetul de tip 2, deoarece nivelul glicemiei crește din cauza carbohidraților, ceea ce duce la deteriorarea vaselor de sânge, rezultând probleme de vedere, afecțiuni ale rinichilor sau neuropatii. Cetoza poate fi o opțiune pentru cei cu diabet de tip 2, însă, înainte de orice, trebuie consultat medicul, deoarece alimentația poate interfera cu anumite medicamente antidiabetice și nu este indicată celor cu complicații renale.

În cazul celor cu diabet de tip 1, cetoza poate declanșa cetoacidoza diabetică- o urgență medicală amenințătoare de viață. Cetoacidoza apare atunci când nivelul corpilor cetonici este foarte ridicat, aceștia otrăvind organismul. Dacă nu este tratată, afecțiunea poat duce la comă diabetică sau deces. Semnele cetoacidozei includ  glicemii crescute, nivel ridicat de copri cetonici, deshidratare, urinare frecventă, greață, dificultăți în respirație și piele uscată. Dacă aveți diabet de tip 1 sau 2, verificați nivelul glicemiei înainte și după masă. Ori de câte ori acesta este mai mare de 240 mg/dl, verificați și nivelul corpilor cetonici – o valoare între 1,6 și 3 mmol/l este foarte mare și crește riscul de cetoacidoză diabetică. Beți lichide și administrați-vă insulină pentru a scădea nivelul corpilor cetonici, iar dacă acest lucru nu se întâmplă, mergeți la spital. Un nivel mai mare de 3 mmol/l reprezintă o urgență medicală.

Legătura dintre cetoză și dieta keto

Dieta keto se axează pe înlocuirea carbohidraților cu grăsimi sănătoase cu intenția de a forța organismul să intre în cetoză și să scadă în greutate. Aproximativ 75% din aprotul caloric zinic vine din grăsimi, 20% din proteine și 5% din carbohidrați. Anumite alimente pot fi consumate fără restricții, iar altele limitat sau deloc.

Ce puteți mânca în dieta keto

∙ carne, inclusiv de vită, miel, porc, pasăre , pește sau fructe de mare

∙ ouă

∙ brânzeturi

∙ uleiuri sănătoase, preucm cele de măsline, avocado sau nucă de cocos (ultimul, deși este permis în dieta keto, este asociat cu creșterea nivelului de colesterol rău- LDL). ∙ avocado

∙ legume precum țelina, asparagus, castraveți, zucchini sau verdețuri

∙ nuci și semințe

Alimente de evitat

∙ grăunțe precum orezul sau quinoa, dar și cartofii albi, pastele, pâinea sau pizza

∙ alimente procesate

∙ îndulcitori artificiali

∙ lapte

∙ fructe bogate în carbohidrați, inclusiv banana, ananas, tangerine și struguri

∙ uleiuri rafinate

Beneficii versus riscuri

Dieta keto poate avea și beneficii, și riscuri. Unele studii au arătat ajută în boala Parkinson, în Alzheimer, în controlul crizelor la copiii cu epilepsie sau reducerea simptomelor ovarelor polichistice. Pe de altă parte, o dietă slabă în carbohidrați poate duce la creșterea colesterolului rău și a trigliceridelor, ori poate determina rezistența la insulină, ceea ce crește riscul de diabet de tip 2.

Cercetătorii au atras atenția că o dietă keto pe o perioadă lungă de timp ar putea duce la osteopenie, precursorul osteoporozei, dar și la formarea de pietre la rinichi. De asemenea, ar trebui evitată de femeile însărcinate sau care alăptează, persoanele car iau antidiabetice sau insulin, cele cu in indice de masă corporală scăzut, copii, persoane cu calculi biliari sau care și-au îndepărtat vezica biliară.

scroll to top